Världens godaste kaka.

Vi har en favvokaka som återkommer med jämna mellanrum hemma hos oss. Vi kallar den för Hjärtkaka, men det beror mest på min eminenta hjärtform i silikon. Har fått detta recept av en kompis mamma för lääänge sedan.
Mitt recept är delat för att passa just våran form. Därför kan måtten verka lite konstiga...
Kan tänka mig att samma mått passar ca. en 24 cm springform.

Hjärtkaka.

2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1,7 dl mjölk
100 g smör eller margarin (smält)
1,7 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1,3 tsk bakpulver

glasyr.

50g smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk mjöl
1 msk kakao
1 dl grädde (eller mjölk)

kakan:
Blanda ägg och socker. Det behövs inte vispas nåt speciellt mycket, bara det är väl blandat. Blanda därefter i övriga ingredienser. Håll ner i en smörad och bröad form (om du inte har en i silikon förståss).
Grädda i 175 grader i ca 35 min.

glasyren:
Blanda socker mjöl och kakao i en kastrull. Vispa ut det tillsammans med grädden och lägg därefter i smöret. Koka upp på låg värme tills det tjocknar. Passa så att det inte skär sig.

Häll glasyren över kakan och pudra kokos över.

Kakan blir godast om den får stå i kylen tills den är riktigt kall.

Enjoy!

image150
Lilla bagaren in action.

image152
Färdigt resultat.

Jag jobbar och står i. "Som tur är" så är typ alla sjuka, så jag har jobb upp över öronen. Idag hade jag tre erbjudanden om olika jobb, men jag hade ju redan bokat upp mig. Imorgon och fredag är redan klart med, torsdag vet jag inte ännu, men säkert blir det nåt.. Bra, för då slipper jag gå hemma och känna mig onyttig!

Ikväll blir det kakkalas och TV. Hoppas det är nåt bra.., men sån tur har man väl inte..
På tal om TV, såg ni förresten Outsiders igår? Haha! Vilket skämt... Nicklas och jag satt och fnissade oss igenom hela programmet. Jag försöker vara vidsynt och inte skratta åt andras läggningar, men det där var bara för sjukt...

Ha en trevlig kväll!

Kommentarer
Postat av: Linda

Såg ut som en mumsig kaka... kanske nåt att bjuda på fredagsfikat när det är min tur... Men jag får nog baka 3st, vi är ju så mycket folk nu. :-)
Såg bara några minuter på Outsiders igår, då det var Pony Play, tyckte det var helt sjukt!!

Postat av: rebecca

kan det va min mammas "Möllekaka" du har reseptet på. idag är jag ledig så jag ska baka pizza bullar på grahansmjöl.jätte bra mellis till barnen som också är nyttigt om man väljer bra fyllning.
puss becka

2008-01-30 @ 08:38:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback